Reviews

Excavations: Blues is a Rainbow

HiFi Musik (5:a):

Bara att konstatera: duon Baba Blues är unik. Inte bara i Sverige utan i hela världen. Bluesmusiken som nyfödd med alla möjligheter framför sig – och på samma gång vuxen och erfaren. Fullständig frihet i kombination med fullständig vördnad inför traditionen.

Svenska Dagbladet, årsbästalistan:

Bästa historierna berättade Johnny Cash, Solitary Man (Sony) och häftigaste bluesen lirade Baba Blues, Excavations: blues is a rainbow (Rub-a-dub/MNW)

Göteborgsposten (4:a):

Söker sig så långt bakåt i bluesens historia att musiken blir nyskapande snudd på avantgarde… minimalistisk urblues… gitarrernas träkroppar vibrerar och andas. Man kan höra lacket bubbla.

Tolkningen av “Catfish blues” är inget mindre än ett Mästerverk.

Falukuriren. (4:a):

Sveriges vassaste och mest experimentella bluesduo har gjort årets bästa svenska bluesalbum. Känslomättat, äkta, snorbra.

Länstidningen, Södertälje (4:a):

Deras senaste skiva är bra. Riktigt bra. Musiken har djup och Baba Blues har en egen stil och ett eget sound som ibland saknas i bluesvärlden där det ofta handlar om att kopiera de stora mästarna. Man vill höra det igen. Spring och köp.

Värmlands Folkblad (4:a): och Vestmanlands läns tidning.

Danielsons sång är uttrycksfull och passande för genren och båda hantera för övrigt gitarrerna med bravur. Ljudbilderna hämtar kraft från både dub-reggae och ny-clubmusik…personligen gillar jag det experimentella.

Dagens Nyheter:

Det ryter och rosslar om Baba Blues som sparkar liv i en gammal motor. Rakt av, inget pjolt. Hårt arbete lönar sig.

Arbetarbladet:

Den här svenska duon är ett unikum. Gruppen står sig oerhört väl även internationell jämförelse.

Lira:

Tillsammans tar de bluesen till himmelska höjder.

Uppsala Nya Tidning:

Främst slås man av den kraft och närvaro som finns i sången. Svensk blues har annars svårt att få fram så många bra sångare men Richard Danielson är ett lysande undantag.

Biblitekstjänst tidning:

Fyllt av tät, djup atmosfär och en passion och ett nytänkande man sällan träffar på i dagens bluesutbud.

Östersundposten:

Richards karismatiska röst i första rummet och gitarrliret är som vanligt fyllt av en genuin fräsch känsla.

Dagens Arbete:

Lika gediget framfört som alltid… med den säregna förmågan att låta som ett helt band med endast akustiska gitarrer, munspel och sång.

Jefferson:

När resultatet sedan blir en hel stjärnhimmel ovanför regnbågen förstår ni att “Excavations:blues is a rainbow” och Baba blues också är bra.

 

Deep Down in the Mirror

Rootsy.nu
Baba Blues
Deep Down In The Mirror
(Rub-A-Dub/Border, cd)

Bluesen är en musikalisk form med inbyggda begränsningar, men få har som Baba Blues lyckats rucka på de snäva formmässiga ramarna. De har gjort det mer försiktigt på fyra tidigare album, men flyttar här fram positionerna ännu mer. Richard Danielson och Clas Gustavsson har skrivit i princip allt materialet själva och de låter det genomsyras av djup kärlek till bluestraditionen, samtidigt som slutresultatet inte låter som något vi tidigare hört. Inspelningen är gjord i en studio som vanligtvis används för reggaemusik, vilket möjligen förklarar att det ibland vilar ett drag av atmosfärisk reggaedub över musiken, men så plötsligt viker den överraskande av först mot Nordafrika och sedan mot Mellanöstern. För att samtidigt, allra mest, gräva ner sig i Mississippis torra jord. Danielssons varmt atmosfäriska, aningen nerviga röst sveps in i mjukt omfamnande toner från både Hammondorgel, kora, mandolin, fiol, saxofon och melodika. Djup kärlek till bluestraditionen samtidigt som slutresultatet inte låter som något vi tidigare hört. Resultatet är tidlös genrebefriad musik med rötterna i bluesen. Unik och fullständigt självklar på samma gång.
/Lennart Person

Piteåtidningen “Skön etnoblues som smyger sig på…en resa som kan ta dig nästan vart du vill” Betyg:4/5

Länstidningen Östersund “Låter som om det är Tom Waits som gjort en
ruffig psykedelisk bluesplatta” Betyg:4/5

Värmlands Folkblad “Baba Blues förnyar bluesen.” .Betyg 4

Hifi Musik Betyg 4+

Dagens Arbete “Skrovlig poesi som svänger och gungar välbekant, men med mer djupoch nya influenser”

Svenska Dagbladet “Den skrovliga sången kunde ha hörts i filmen Oh
brother, where art thou. Samtidigt som texterna är poetiska, snudd på
psykedeliska. Personligt är ett för futtigt ord när det gäller Baba Blues” Betyg:5/6

Helsingborgs Dagblad “Smyger sig på bakifrån, själfull, desperat,
ödesmättad” Betyg:4/5

Lira “Baba Blues skapar en blues som inte följer fårskocken.Deep down in the mirror kan vara årets mest framåtblickande svenska bluesplatta.” /Timo Kangas

Västmanlands Läns Tidning “Baba Blues är en injektion inom den svenska bluesen”

Bluestidningen Jefferson “Det här är en platta som växer för varje spelning.Vem vet,nu är betyget en stark fyra men kanske är betyget full pott om några månader”

Motala Tidning “En spännande bluesplatta, med nya inslag, som vinner i
längden” Betyg:4/5

Uppsala Nya Tidning “Urkraft som imponerar. Där svenska bluesmusikanter ängsligt bevakar sina revir och räknar upp förebilder.vidgar Baba området… Rolig överaskning som gärna får bli mer stilbildande” Betyg:4/5


Falukuriren “En lyckad mix av rentvättad Waits och monotont mässad gammal John Lee Hooker… övertygande Lou Reed- smugglighet i stämman. Du som gillar lagom experimentell blues kommer definitivt att finna en efterlängtad ny bästis i Baba Blues nya, varma album”
Betyg:4/5

Eskilstunakuriren “En vilja att utforska nya smaker och blandningar…
oftast mycket spännande”

Rootsy.nu “Richard Danielson och Clas Gustavsson fortsätter att spela akustisk och elektrisk ur-blues, så som bluesen lät innan den fängslades i tolv takter.” Bengt Eriksson
“Ligger 3:a på världsmusiklistan.”

“En musikalisk resa in i ljudens innersta skrymslen…En mycket lyckad platta!
Kalle Tideman i ”Klingan” P2, Sveriges Radio (20/3 –05)

Man behöver inte lämna Sverige för att höra swamp-music.
Baba Blues, Richard Danielson och Clas Gustavsson, gör tillsammans med producenten Internal Dread den här mystiska svarta musiken som låter mycket som den amerikanska södern.
Stefan Wermelin i Wermelin P4 Sveriges Radio (19/3 05)

//Baba Blues – Excavations blues is a rainbow

*Ladda ner HiFi Musiks genomlysande recension från år 2000 av Baba Blues Excavations: blues is a rainbow och deras samlade produktion då. här.*

Jefferson:
När resultatet sedan blir en hel stjärnhimmel ovanför regnbågen förstår ni att
“Excavations blues is a rainbow”
och Baba blues också, är bra.
HiFi Musik (5:a):
Bara att konstatera: duon Baba Blues är unik. Inte bara i Sverige utan i hela världen. Bluesmusiken som nyfödd med alla möjligheter framför sig – och på samma gång vuxen och erfaren. Fullständig frihet i kombination med fullständig vördnad inför traditionen.
Svenska Dagbladet, årsbästalistan:

Bästa historierna berättade Johnny Cash, Solitary Man (Sony) och häftigaste bluesen lirade Baba Blues, Excavations: blues is a rainbow (Rub-a-dub/MNW).
Göteborgsposten (4:a):
Söker sig så långt bakåt i bluesens historia att musiken blir nyskapande snudd på avantgarde… minimalistisk urblues… gitarrernas träkroppar vibrerar och andas. Man kan höra lacket bubbla.
Tolkningen av “Catfish blues” är inget mindre än ett Mästerverk.
Falukuriren. (4:a):

Sveriges vassaste och mest experimentella bluesduo har gjort årets bästa svenska bluesalbum. Känslomättat, äkta, snorbra.
Länstidningen, Södertälje (4:a):

Deras senaste skiva är bra. Riktigt bra. Musiken har djup och Baba Blues har en egen stil och ett eget sound som ibland saknas i bluesvärlden där det ofta handlar om att kopiera de stora mästarna. Man vill höra det igen. Spring och köp.
Värmlands Folkblad (4:a): och Vestmanlands läns tidning.

Danielsons sång är uttrycksfull och passande för genren och båda hanterar för övrigt gitarrerna med bravur.
Dagens Nyheter:
Det ryter och rosslar om Baba Blues som sparkar liv i en gammal motor. Rakt av, inget pjolt. Hårt arbete lönar sig.
Arbetarbladet:
Den här svenska duon är ett unikum. Gruppen står sig oerhört väl även internationell jämförelse.Lira:
Tillsammans tar de bluesen till himmelska höjder.
.Uppsala Nya Tidning:
Främst slås man av den kraft och närvaro som finns i sången. Svensk blues har annars svårt att få fram så många bra sångare men Richard Danielson är ett lysande undantag.
Bibliotekstjänst tidning:

Fyllt av tät, djup atmosfär och en passion och ett nytänkande man sällan träffar på i dagens bluesutbud.
Östersundposten:
Richards karismatiska röst i första rummet och gitarrliret är som vanligt fyllt av en genuin fräsch känsla.
Dagens Arbete:

Lika gediget framfört som alltid… med den säregna förmågan att låta som ett helt band med endast akustiska gitarrer, munspel och sång.
Bluestidningen JEFFERSON, september 97.

//Baba Blues – Den rasande balansen

Baba Blues har mod att utmana den traditionella bluesformen och tvinga den att trampa nya marker både vad det gäller texter
och det rent musikaliska som numera helt bär Babas signum.
Den rasande balansen fortsätter i samma nyskapande, utmanande
Och för bluespuritaner provocerande riktning.
Musikaliskt har Baba utökat till full banduppsättning.
Bas, trummor och gästen Brynn Settels hammondorgel har utökat
Ljudbilden. Just Settels hammond används på ett effektfullt sätt.
Aldrig några kraftiga högljudda orgelmattor, utan mer av antydningar,
markeringar och en del i helheten. Den försiktiga mixningen av Richards
munspel i smaken av jord ger också upphov till en liknande effekt.
Den rasande balansen är trots den utökade instrumenteringen
i mångt och mycket en platta som lyfter fram gitarren och dess möjligheter.
Clas experimenterar med flera olika gitarrsounds och ljudeffekter.
Bluespuritanerna förfasar sig säkert, men lyssna på RL Burnsides spår
Snake drive på kritikerrosade Mr Wizard så hittar du en experimentlusta
I samma anda. Det som är rått, primitivt och totalt ohämmat hos Burnside
Är dock hos Baba mer välspelat, intensivt och innerligt men också välavvägt,
Vilket tyder på en viss fingertoppskänsla. Ingenting är statiskt, det gäller i hög grad
Baba Blues och deras nya platta och skönt är det.

Bosse Majling Bluestidningen Jefferson. 1997

//Baba Blues – Kompassernas Män

“Blues och svensk visa behöver inte ligga långt ifrån varandra, se bara på Rolf Wikströms Ferlin-tolkningar häromåret. Stockholmsduon Baba Blues är ett annat exempel. Till sin andra skiva har duon slängt ut både det engelska språket och den rent formella bluesen.
Gruppnamnet är inte mindre korrekt för det. Även om låtmaterialet spänner över bredare fält har allting en grundton av blues, såväl i de båda gitarristernas fattning som i den mustiga sångrösten – snarlik Rolf Wikströms, bara något mindre hes.
Även texterna har blues så det räcker. ´Har du någonsin varit pank?´ frågar refrängen i första spåret, därefter väntar såväl skinnskallar på tunnelbanan som ångande kättja. Ingen ängslig polityr.
De flesta som försöker göra blues i dag brukar hamna i antingen steril konservatism eller bullrig bluesrock. Baba blues lyckas dock hitta en tredje väg, mycket beroende på att de saknar kompgrupp med bas och trummor.
Två gitarrer och ett munspel är allt de har. En ensam saxofon är ibland enda extra ackompanjemang. Musiken är trots detta målad i mättade färger, märkvärdigt rik för att vara gjord på tu man hand och övervägande långsam. Den vet verkligen använda sina pauser.
Jag vet inte vad bluespuristerna anser, men själv hör jag hos Baba Blues ett lika osökt som ovanligt sätt att föra bluesmusiken in i nutiden. De är värda stor uppmärksamhet.

Nils Hansson DN – 2/9 1994

//Baba Blues – Fishermen

“Det är en sällsynt upplevelse att råka på musik som från allra första takten fångar örat – och sedan vägrar släppa greppet. Samtidigt är det just den upplevelsen vi allra mest längtar efter. Baba Blues förmår det.
Bluesmusiken har under vårt sekel vuxit till en sådan rikedom på såväl exempel som variationer och strålande artister att det borde vara omöjligt att bli överväldigad av sådan musik. Clas Gustavsson och Rickard Danielsson lyckas med sin stillsamma duo Baba Blues inte bara fånga och överraska – de berusar.
Vilken skön musik! De uttrycker sig med stillheten och tystnaden – som många i traditionen – försiktiga akustiska gitarrer och eftertänksam sång. Ändå låter det friskt och alldeles självklart. Skivans A-sida är blues på engelska och B-sidan har svenska texter som försiktigt leder musiken in mot den svenska visan.
Att gjuta liv i blues är en mystisk aktivitet, den kräver trollkarlar och häxor. Inom den enkla ramen uppsstår i goda stunder en klang, eller kanske en hel eter, som är kärnan i den mänskliga naturens villkor. Bluesen blir en hymn till livet. Gustavsson och Danielson framför både klassiker och egna kompositioner, på engelska och på svenska, i denna ljuvliga anda.”

Stefan Stenudd DN-6/2 1991

Comments are closed